Jak uniknąć rys na karoserii i czy to w ogóle możliwe? O zabezpieczeniach słów kilka

0
180
Jak uniknąć rys na karoserii

Kupując samochód, niekoniecznie nowy z salonu, ale także kilkuletni w dobrym stanie chcemy, by jak najdłużej prezentował się dobrze, a karoseria była wolna od rys i odpryśnięć lakieru. Jak wiadomo użytkowanie samochodu wiąże się z ryzykiem ich powstania, nawet wtedy gdy bardzo uważamy, wszak wpływ mają na to choćby czynniki atmosferyczne, takie jak grad, śnieg i błoto pośniegowe, a także stan dróg, rozsypana na nich sól drogowa, piasek czy drobne kamienie. Zatem na ubytki i rysy niekoniecznie wpływa nasza niefrasobliwość. Dziś zastanowimy się jak ich uniknąć i czy to w ogóle możliwe. Powiemy też więcej na temat zabezpieczeń.

Częste mycie na myjni automatycznej nie jest dobrym pomysłem

mycie na myjni automatycznej

W jednej ze znanych książek dla dzieci pt. „Chłopak na opak” można było przeczytać hasło: „Częste mycie skraca życie”. Choć miało charakter humorystyczny, to jednak można odnieść je do lakieru samochodowego i myjni automatycznej. Wielkie szczotki dokładnie myją samochód, ale mogą pozostawiać na nim niewielkie rysy, które widoczne są pod światło. Ponadto brud gromadzi się w zagłębieniach, co także prowadzi do powstania rys czy nawet wżerów. Dlatego lepszym wyborem będzie myjnia ręczna czy to taka, gdzie fachowcy wypucują samochód czy też samoobsługowa, gdzie korzystasz z aktywnej piany i wody pod dużym ciśnieniem. Na pewno mycie samochodu jest potrzebne, bo niektóre zanieczyszczenia są naprawdę uporczywe, a ich usunięcie potrzebne, by chronić lakier. Tu przyda się również użycie glinki samochodowej, która radzi sobie z tymi zanieczyszczeniami, którym woda pod ciśnieniem nie dała rady. Jeśli chodzi o mycie w warunkach przydomowych to trzeba pamiętać, że ścieki muszą wpływać wprost do kanalizacji, a nie do gleby, gdyż za to grozi nam kara za degradację środowiska. Ponadto do mycia nie można używać zwykłych głąbek, a takie z mikrofibry, gdyż te ostanie nie spowodują powstawania rys.

Nieprawidłowe użycie glinki może prowadzić do pojawienia się rys na lakierze

Niektóre zabrudzenia trudno jest usunąć przy użyciu dedykowanej rękawicy z mikrofibry nasączonej roztworem szamponu samochodowego o odpowiednim dla lakieru PH z wodą. Wtedy w ruch musi iść glinka. Tylko nie można używać jej bez odpowiedniego poślizgu. Zatem glinkę o odpowiednim stopniu ścieralności trzeba koniecznie używać z odpowiednim preparatem zapewniającym pracę bez powstania rys. Trzeba jej używać ruchem posuwistym i za każdym razem wyrzucać brudną i sięgać po nową „plastelinę”. Dzięki temu można usunąć uporczywe plamy z żywicy, bez powstania rys. Trzeba każdorazowo spryskać powierzchnię lakieru lubrykantem do glinki przed jej użyciem.

Guma w sprayu doskonały wybór na części metalowe i z tworzywa sztucznego – bo karoseria to nie wszystko

Ochrona felg czy lusterek jest także bardzo ważna, wszak i one narażone są na zarysowania. Tutaj świetnie sprawdzi się guma w sprayu. Ten preparat rozpylany na powierzchnię tworzy warstwę ochronną, która zabezpiecza przed uszkodzeniem powierzchni z tworzywa sztucznego czy metalu. Zatem można go rozpylić na alufelgi, ale również karoserię. Oczywiście wcześniej trzeba powierzchnię bardzo dokładnie umyć, najlepiej w przedstawiony powyżej sposób. Trzeb powiedzieć, że guma w sprayu to warstwa ochronna na pewien czas. Można też ją łatwo usunąć wystarczy podważyć w odpowiednim miejscu i trzeba tutaj zaznaczyć, że ściągnięcie gumowej folii nie spowoduje ubytków na lakierze czy innych elementach.

Woskowanie zabezpiecza powłokę lakierniczą przed szkodami jakie czynią drobne zanieczyszczenia i kamyki

Jest jeszcze jeden prosty sposób na ochronę powłoki lakierniczej, ale nie tak skuteczny jak guma w sprayu. Mowa o woskowaniu. Ono również na krótki czas zabezpieczy lakier przed zarysowaniami. Tutaj również trzeba pamiętać o wcześniejszym dokładnym umyciu auta, a także nakładaniu wosku cienkimi warstwami. Najlepiej robić to w temperaturze zbliżonej do pokojowej. Wosk chroni także przed szkodliwym działaniem promieniowania UV. Dzięki temu lakier może być chroniony przed blaknięciem, dlatego warto wybierać preparaty renomowanych producentów i co jakiś czas woskować samochód.

Tak naprawdę możesz wiele zrobić dla Twojego samochodu, by ochronić go, przynajmniej czasowo, przed zarysowaniami. Dzięki zabiegom pielęgnacyjnym karoseria będzie się dobrze prezentować przez dłuższy czas.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here