Ile powietrza w oponach

0
1375
wymiana opon

Opony samochodowe, jako ten czynnik, który bezpośrednio łączy nasz pojazd z drogą, są niezwykle ważnym elementem każdego auta. Odpowiadają za komfort jazdy i osiągi samochodu, ale przede wszystkim mają wpływ na ogólne bezpieczeństwo poruszania się po drodze i jako takie powinny być zawsze w idealnym stanie.

Z tych właśnie powodów zarówno dobór odpowiednich opon samochodowych jak również ich późniejsze użytkowanie i konserwacja powinny być przedmiotem szczególnej troski każdego kierowcy.

Ogumienie każdego samochodu powinno być w pierwszej kolejności dobrane w taki sposób, aby zarówno szerokość i wysokość opony była zgodna z zaleceniami producenta. Zwykle nie ma jakichś wyjątkowo sztywnych zaleceń w tej dziedzinie i producenci podają pewien zakres parametrów jakie musi spełniać koło, aby można się było na nim poruszać zgodnie ze wszelkimi zasadami bezpieczeństwa. Dopuszczalne są pewne odchyły od fabrycznego wyposażenia pod warunkiem jednak, że mieszczą się one w zakresach dopuszczalnych przez producenta.

ile powietrza w oponach

Do tego samego samochodu można więc montować na przykład koło nieco szersze lub węższe niż to w jakie auto zostało wyposażone w fabryce. Jest to zresztą zabieg dość częsty, zwłaszcza podczas wymiany ogumienia na sezonowe. Czasem nawet lepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie opony węższej na zimę i szerszej na lato.
Kolejnym bardzo ważnym parametrem dotyczącym właściwej eksploatacji opon jest ciśnienie powietrza wewnątrz nich. To ile powietrza w oponach zaleci producent samochodu zależy przede wszystkim od wagi i przeznaczenia auta.

Zwykle też bardziej pompuje się opony przednie ze względu na to, że w większości samochodów silnik znajduje się właśnie z przodu co w znaczący sposób wpływa na obciążenie z tej właśnie strony. Można jednak przyjąć, że w przypadku aut osobowych te wartości powinny oscylować w okolicach 2,2 bara chociaż nie będzie to wartość optymalna w każdym przypadku. Jest to tylko wartość przyjęta jako bezpieczna w większości samochodów i jako taka nie powinna powodować żadnych problemów związanych z jazdą.

Najlepiej jednak pompować opony do ciśnienia zalecanego przez producenta samochodu i jeśli mamy dostęp do takiej informacji, znajduje się ona zwykle na naklejce przy drzwiach lub drzwiczkach wlewu paliwa, to warto ją stosować. Jeśli z jakichś przyczyn nie jesteśmy w stanie ustalić tych wartości to 2,2 bara powinno być odpowiednie.
Aby nasze opony jak najdłużej zachowały swoje właściwości trzeba je również odpowiednio eksploatować. Należy unikać zbyt szybkiej jazdy, gwałtownego hamowania oraz najeżdżania na przeszkody. To ostatnie oczywiście w miarę możliwości, bo ile można delikatnie najechać na krawężnik podczas parkowania to nie da się ominąć każdej dziury jaką spotkamy na polskich drogach.

opona bez powietrza

Dla pełnego bezpieczeństwa należy również co jakiś czas kontrolować stan naszych opon, przynajmniej poprzez ich dokładne oględziny. Ten proces można w łatwy sposób przeprowadzić przy okazji sezonowej zmiany opon, kiedy mamy dostęp do koła z każdej strony i jesteśmy w stanie wykryć ewentualne nieprawidłowości.
Kontrolujemy przede wszystkim głębokość bieżnika, stan mieszanki kauczukowej z jakiej wykonano oponę oraz datę jej produkcji.

Polskie prawo dopuszcza jazdę na oponach o głębokości bieżnika do 1,6 mm, ale według specjalistów jest to wartość o wiele za niska dla pełnego bezpieczeństwa. Tak płytki bieżnik nie zapewni ani właściwej przyczepności ani też nie będzie prawidłowo odprowadzał wody. Zaleca się zatem wymianę jeśli jego głębokość osiągnie wartości 4-5 mm (dla przypomnienia nowe opony mają bieżnik głęboki na około 8 mm).

Guma z jakiej wykonana jest opona nie powinna być również w żaden sposób uszkodzona. Oponę dyskwalifikują wszelkie przecięcia, bąble, wybrzuszenia czy ślady nadgryzienia zębem czasu. Sparciała guma świadczy o konieczności zakupu nowego kompletu.
Istotna dla bezpieczeństwa i osiągów jest również data produkcji. Przyjmuje się, że opona samochodowa nie powinna być starsza niż 10 lat i po tym czasie nadaje się już tylko i wyłącznie do utylizacji w wyspecjalizowanym zakładzie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here