Eksploatacja samochodu osobowego – co powinniśmy wymieniać regularnie?

0
313
Eksploatacja samochodu osobowego

Większość usterek w pojazdach mechanicznych spowodowana jest brakiem ich bieżącej eksploatacji. Regularna wymiana szybko zużywających się części samochodu to znacznie mniejszy wydatek aniżeli późniejsza naprawa w warsztatach. Dodatkowo, dzięki przeprowadzaniu co jakiś czas badań technicznych i wymianie niezbędnych elementów, kierowca znacznie obniża procent szans na niemiłą niespodziankę w postaci psującego się w połowie trasy samochodu. W poniższym wpisie postaramy się wyjaśnić, co i w jakim odstępie czasu należy wymieniać w naszych autach, a także wskażemy – jakie konsekwencje może nieść ze sobą brak stosowania się do zaleceń producentów. Zapraszamy!

Większość usterek w pojazdach mechanicznych spowodowana jest brakiem ich bieżącej eksploatacji. Regularna wymiana szybko zużywających się części samochodu to znacznie mniejszy wydatek aniżeli późniejsza naprawa w warsztatach. Dodatkowo, dzięki przeprowadzaniu co jakiś czas badań technicznych i wymianie niezbędnych elementów, kierowca znacznie obniża procent szans na niemiłą niespodziankę w postaci psującego się w połowie trasy samochodu. W poniższym wpisie postaramy się wyjaśnić, co i w jakim odstępie czasu należy wymieniać w naszych autach, a także wskażemy – jakie konsekwencje może nieść ze sobą brak stosowania się do zaleceń producentów. Zapraszamy!

Klocki i tarcze hamulcowe – dbaj o swoje bezpieczeństwo

Na samym początku warto poruszyć temat, który odbiega nieco od samego silnika, a skupia się bardziej na bezpieczeństwie kierowcy i jego pasażerów. Hamulce są podstawą w każdym pojeździe. Bez nich pojazd nie może zostać dopuszczony do ruchu, a ich sprawność może świadczyć niekiedy o ludzkim życiu. Niezbędnymi w kontekście poprawnego hamowania częściami są klocki oraz tarcze hamulcowe. Ich kontakt podczas naciśnięcia pedału hamulca wytwarza tarcie, co stopniowo zatrzymuje samochód. Ciężko o dokładne sprecyzowanie czasu dotyczącego wymiany tarcz i klocków. Jest to zależne w dużej mierze od stylu jazdy i przeznaczenia samochodu. Logiczne jest, iż przy częstszej i agresywniejszej jeździe klocki zużyją się znacznie szybciej.

Sygnałem o natychmiastowej konieczności wymiany klocka jest dźwięk ścierania się oklein blaszki o tarczę. Niemniej jednak, warto na bieżąco obserwować stan tej części i wymienić ją już przy końcu warstwy trącej.

Olej silnikowy i filtry – podstawa eksploatacji samochodu

To bezapelacyjnie jeden z najczęściej wymienianych elementów we współczesnych samochodach spalinowych. Olej odpowiada za ograniczenie tarcia, oczyszczanie, a także chłodzenie wszystkich komponentów wewnątrz silnika. Jego wymiana jest niezbędna co ok. 10 tys. km, a w przypadku rzadszego użytkowania pojazdu – nawet częściej. Przy takiej czynności jak wymiana oleju Gdańsk, zazwyczaj wyrzuca się stare, a montuje nowe filtry paliwa, powietrza i oleju. Co kilka wymian warto sprawdzić jeszcze stan filtra kabinowego. Oprócz samej wymiany oleju, należy regularnie kontrolować jego ilość przy użyciu bagnetu.

Nieustanne zapominanie o dolewce bądź o wymianie oleju może doprowadzić nawet do zatarcia silnika, co wiąże się ze sporymi kosztami naprawy, niezależnie od stopnia autoryzacji serwisu.

Płyny eksploatacyjne – chłodniczy, hamulcowy

Poprawna praca układu napędowego i hamulcowego zależy również od stanu wszystkich płynów. Nie tak często jak olej, jednak zaleca się co ok. 30-40 tys. km wymieniać również płyn chłodniczy czy hamulcowy. Ma to wpływ na działanie wszystkich podzespołów i mocno decyduje o osiągach pojazdu. W praktyce, przykładowy płyn hamulcowy ubywa ze zbiornika bardzo powoli. Brak jego regularnej wymiany może natomiast na skutek higroskopijności zagotować sam płyn w zbiorniku wyrównawczym.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here