Jakie ciśnienie w oponach zimowych?

0
1808
jakie ciśnienie w oponach zimowych

Będąc właścicielem samochodu dobrze wiesz, że nie można dbać jedynie o wygląd karoserii, czy też schludny wygląd tapicerki. Liczy się ogólna kondycja pojazdu w odniesieniu do całości. Bardzo ważnym czynnikiem jest stan opon, którymi podróżujemy. Jest to gwarancja bezpieczeństwa lub w skrajnych przypadkach powód kolizji na drodze. Przemierzając długie kilometry w ciągu tygodnia czy miesiąca powinniśmy dbać o jak najlepszy stan opon. Co ciekawe, zadbane opony mają duży wpływ na średnie zużycie paliwa podczas jazdy. Chcąc jeździć ekonomicznie, trzeba regularnie sprawdzać jak się mają opony.

Bardzo ważną rolę, w utrzymaniu opon w dobrym stanie, odgrywa ciśnienie. Jego odpowiedni poziom wpływa na strukturę i żywotność gumy. Minimalizuje się w ten sposób ryzyko przebicia, gdy najedzie się na ostry przedmiot tupu gwóźdź. Wystrzał opony podczas szybkiej jazdy również jest ograniczony do minimum. Dodatkowo, kiedy nagle dochodzi do sytuacji wymuszonego zatrzymania pojazdu, zwiększa się szansa na skrócenie drogi hamowania. Jeden prosty czynnik a tak wiele korzyści można z niego uzyskać. Pewnie nasuwa się wciąż pytanie jakie to ciśnienie powinno być. Najszybciej dowiesz się tego z informacji wypływającej od producenta. Określa ona bowiem, jaki powinien być optymalny poziom gazów w oponie. Inaczej nazywany jest ciśnieniem homologowanym. Taką informację producenci umieszczają w charakterystycznych punktach pojazdu. Możesz ja znaleźć między innymi na wewnętrznej powierzchni klapki wlewu paliwa, w schowku, na listwie od strony kierowcy bądź na słupku progu. Poziom ciśnienia homologowanego może się różnić. Inny poziom będzie sugerowany dla kół przednich a inny dla kół tylnych. Może też zależeć od zapełnienia bagażnika, czy ilości osób podróżujących. Dlatego inaczej napompujemy opony do jazdy po mieście z maksymalnie dwoma pasażerami, a inaczej na wakacyjną trasą przy maksymalnie obciążonym samochodzie. Trzeba dbać o odpowiedni poziom ciśnienia w oponach, żeby zapobiec uszkodzeniu ogumienia.

Na różne pory roku kierowcy wybierają różny rodzaj opon. Inne służą na wiosnę a jeszcze inne na zimę. Niektórzy też wybierają opony, które mogą służyć cały rok. Zima jednak to szczególny czas kiedy nie trudno o wypadek. pojazdy powinny być odpowiednio zakonserwowane na tę porę roku. Tyczy się to również opon. nasuwa się tu pytanie jakie ciśnienie w oponach zimowych zastosować? Klimat jaki panuje w Polsce jest umiarkowany zmienny. oznacza to, ze temperatury mogą się wahać w granicach nawet 10 stopni Celcjusza. Przy takiej anomalii możemy być pewni, że różnica ciśnienia w oponie zmieni się o około 0,1 bara, na plus lub minus. To bardzo duża różnica, która może mieć negatywny wpływ na strukturę opon. Do takich sytuacji dochodzi właśnie w okresie jesienno zimowym, gdy temperatura potrafi spaść w nocy nieco poniżej zera.

Żeby uniknąć uszkodzeń i cieszyć się dobrą jakością opon jak najdłużej, wystarczy przestrzegać kilku zasad. Przede wszystkim, przy częstych zmianach temperatur, warto bardziej regularnie odwiedzać stacje i korzystać z dostępnych tam manometrów.

Sprawdzenie ciśnienia w oponach to kwestia kilku minut. Po drugie, trzeba być na bieżąco z prognozą pogody. Jeżeli docierają informację o nadchodzących mrozach, można podnieść ciśnienie o 0,2 bara. Zanim to nastąpi, warto sprawdzić ciśnienie homologowane by nie przekroczyć sugerowanych wartości. Trzecim istotnym elementem są warunki w jakich dokonywana jest regulacja ciśnienia w oponach. Jeżeli opony pompowane są w ocieplonym garażu, to warto podnieść nieco poziom gazu. Podczas jazdy w niższej temperatury ciśnienie najprawdopodobniej się obniży. Można również posiłkować się bardzo ciekawym aczkolwiek dodatkowo płatnym rozwiązaniem. Otóż, godnym uwagi jest pompowanie opon oczyszczonym azotem. Ten gaz jest mniej podatny na temperatury, co zmniejszy ryzyko różnic ciśnieniowych podczas jazdy. Jednak decydując się na takie rozwiązanie, konieczna będzie wizyta na stacji diagnostycznej w celu ponownego wyważenia kół.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here